menusearch
majlesmardom.com

روایت سومین مناظره انتخاباتی: از زنان و خانواده تا فیلترینگ و اینترنت

جستجو
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ | ۵:۳۵:۵۹
۱۴۰۳/۴/۱ جمعه
(0)
(0)
روایت سومین مناظره انتخاباتی: از زنان و خانواده تا فیلترینگ و اینترنت
روایت سومین مناظره انتخاباتی: از زنان و خانواده تا فیلترینگ و اینترنت

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری مجلس و مردم، مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری ساعت حدود هشت و 20 دقیقه آغاز شد، در این مناظره جایگاه نامزدها و چیدمان آنها تغییر کرد و مصطفی پورمحمدی به عنوان نفر اول و علیرضا زاکانی به عنوان نفر آخر به پرسش‌ها پاسخ دادند.

پرسش اول/ سبک زندگی (زنان و خانواده)

پورمحمدی براساس قرعه‌کشی او این دفعه هم نفر اول بود، او در زمینه موضوع زنان و خانواده اظهاراتی داشت.

پورمحمدی به حضور زنان در جنگ و انقلاب اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساند. دو نوع نگاه به زن وجود دارد؛ یک نگاه کنار گذاشتن زنان از جامعه و نگاه دوم هم نگاه امام خمینی است که باید به زنان برای حضور در جامعه و نقش آفرینی فرصت داد.

پورمحمدی در حالی که از پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی سخن می‌گفت نسبت به سهم 14، 15 نفری زنان در نمایندگی مجلس معترض بود. در حالی که پورمحمدی نسبت به بی‌اعتمادی به زنان اعتراف کرد، پای هالیوود، بالیوود، BTS و نتفلیکس را به موضوع زنان و خانواده ایرانی باز کرد و از تاثیرگذاری آنها بر سبک زندگی انتقاد کرد.

پورمحمدی معترض تهدید و باتوم در برخورد با زنان بود و گفت: اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گویی است. زن لطیف است و نمی‌شود با خشونت و زیردستی و تحمیل با او رفتار کرد.

قالیباف در نوبت اول خود تاکید کرد که ما برابری جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی را قبول داریم.

قالیاف وعده داد که در دولت چهاردهم زنان را در دوراهی قرار نمی‌دهیم، در موضوع زنان و تصمیم‌گیری در رابطه با آنها دچار غفلت شده‌ایم.

قالیباف به این موضوع که در نشست‌ها مردان برای زنان تصمیم می‌گیرند، اما زنان در نشست‌های تصمیم‌گیری در حوزه زنان دعوت نیستند، اعتراف کرد.

قالیباف تاکید کرده جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

پزشکیان با اشاره به صحبت دیگر نامزدها اظهار کرد که اینطور که می‌گوییم پس باید خیلی وضع خیلی خوب می‌شد ولی چرا وضع اینطوری است؟

او با اشاره به وضعیت فعلی زنان در کشور و برخورد گشت ارشاد با آنها گفت: حل مسائل را باید از مهدکودک و مدرسه‌ها شروع کنیم. وقتی برخورد با زنان و دختران را در خیابان می‌بینیم، اعتراض که می‌شود پرونده درست می‌کنند. این دختران و زنان را ما تربیت کردیم، اگر اشکالی هست از سمت ماست بیگانگان که تربیت نکرده‌اند!

پزشکیان با اشاره به همسر خود و همراهی او در زندگی گفت: برخورد ما با قشر زنان در جامعه اخلاقی نیست. وقتی حقوق زنان در جامعه نادیده گرفته می‌شود باید صدای ما بلند باشد.

پزشکیان با انتقاد از خشونت علیه زنان در کشور اظهار کرد: خشونت علیه زنان را نتوانسته‌ایم حل کنیم، ولی خب الان می‌گوییم داریم احترام می‌گذاریم! احترام باید در عمل باشد.

پزشکیان نسبت به آموزش دختران در مدارس تاکید کرد:تبعیض‌ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می‌آیند عقده ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه اینها به همان مدرسه برمی‌گردد و باید به ریشه‌ها بپردازیم.

جلیلی دشمنان را مقصر وضعیت فعلی زنان دانست و گفت: دشمنان روی موضوع زن متمرکز شده‌اند؛ عمیقا معتقدم که این یک نقطه قوت بوده که باعث شده روی این حوزه تمرکز کنند

مورگان شوستر بیش از 100 سال پیش بر عزت زنان ایرانی درود فرستاد.

جلیلی از زنان کارآفرین و دانشمند سخن گفت و اظهار کرد چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود؟

قاضی‌زاده هاشمی صحبت خود را با یادی از ریحانه، دختر کاپشن صورتی و تولد او که در حمله تروریستی کرمان به شهادت رسید، آغاز کرد.

قاضی‌زاده هاشمی نسبت به برخوردهای شعاری با موضوع زنان در انتخابات انتقاد و تاکید کرد: دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است، ظلم تاریخی به بانوان شده؛ بعضی متحجرانه و بعضی جنسیت‌زده و با شعار آزادی. مسئله بانوان ما تبعیض در فرصت‌ها است.

زاکانی صحبت خود را با اشاره به سه فرزند دختر خود آغاز کرد. او در حالی که منکر حضور حجاب‌بان‌ها در معابر شهری بود، تاکید کرد که نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست. احترام، احترام و احترام.

زاکانی اظهار کرد که زن در کنار همسری و مادری باید بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد، رهبر معظم انقلاب هم از دولت این را خواسته‌اند و دولت مکلف است این کار را انجام دهد.

براساس ادعای زاکانی، هیچ‌کس حق دخالت در حریم خصوصی ندارد؛ امام در دهه شصت بیانیه ۸ ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم عمومی هم قانون حاکم است که قواعد خودش را دارد.

آغاز نقد صحبت‌ها در دور اول

با به پایان رسیدن وقت 4 دقیقه اول، نوبت به نقد نظرات همدیگر رسید.

 

 

در حال تکمیل...